światłoczuła instalacja site-specific
Instalacja powstała w wyniku analizy światła UV jako medium kreującego obraz w sytuacji odizolowania od światła naturalnego. Jej podstawą są doświadczenia fotografii ciemniowej, związane ze zjawiskami światłoczułości oraz performatywności obrazu wywoływanej przez oddziaływanie światła na nieutrwalony materiał światłoczuły.
Minimalistyczna instalacja jest interpretacją szczególnego momentu tzw. punktu zero, który możemy zlokalizować na osi czasu jako tzw. “big bang” mający miejsce około 13 miliardów lat wstecz, kiedy w nieprzeniknionej ciemności nastąpił gwałtowny rozbłysk światła. Zjawisko to łączy się z początkiem powstania świata spowodowany potężnym wyrzutem energii, w trakcie którego łączące się ze sobą cząsteczki materii oraz oddziałujące na nie siły uruchomiły wiele skomplikowanych procesów chemicznych, fizycznych, biologicznych itd. Prezentowana instalacja opiera się na procesie fotochemicznym, który jest uwalniany przez światło UV. W jego wyniku w przeciągu zaledwie kilku sekund na ścianach podziemnej Galerii Cellar uwidoczniły się obrazy w kształcie figur geometrycznych koła, okręgu, prostokątów a także obrazy-słowa odnoszące się w metaforyczny sposób do początku powstania świata.
Galeria Cellar, Kraków, Polska, 2015
Uczestnicy:
Beata Długosz, Stanisław Koba, Monika Nęcka, Adam Panasiewicz, Alicja
Panasiewicz, Maria Wasilewska