Beata Długosz

Moje zdjęcie
Lives and works in Kraków, Poland. She is a member of the Association of Polish Art Photographers. She teaches photography at the Faculty of Art at the Pedagogical University in Krakow. In 2010 she obtained her PhD in Photography at the Film School in Łódź (PWSTiTV). In 2005 she was awarded a fellowship by the Mayor of the City of Krakow for her achievements in photography. Her works are part of the collection of Kraków’s Museum of Photography (MUFO) and the MOCAK Library collection. In 2014-15, she worked as the coordinator of the Main Program of the Krakow Photomonth Festival (MFK). Her work centres on such phenomena as emanation of light, the passage of time, photochemical processes. She works, mainly in traditional black-and-white photography techniques, makes experiments in camera-less photography, as well as site-speccific art installations. In recent years, her works have become critical of the current reality.

Obrazy światła II




















Nauka dowodzi, że czas nie jest pojęciem uniwersalnym. Współcześnie nie jest uznawany za zjawisko bezwarunkowo istniejące w strukturze wszechświata. Podstawą takiej zmiany podejścia do fenomenu czasu są badania nad osobliwościami czarnych dziur funkcjonującymi w kosmosie, w których czas i przestrzeń, teoretycznie nie istnieją. Czarne dziury, są nieprzeniknionymi strefami, pochłaniającymi światło, z których nie może ono powrócić w postaci odbicia, odcinając nas tym samym od wszelkiej docierającej z ich wnętrza informacji.

W 2016 roku zrealizowałam cykl fotografii, koncentrując się na zjawiskach tj. kumulacja światła widzialnego i promieniowanie podczerwone (IR). Miejscem fotografowania stał się księżycowy pejzaż Teneryfy w pobliżu wulkanu El Teide. Powstałe fotografie są interpretacją zjawiska czasu zamkniętego w strukturze pejzażu. Promieniowanie infrared, zredukowało w obrazie wulkaniczne skały do monumentalnych form dominujących w bezruchu nad pejzażem. Ich sylwetowe, nieprzeniknione czernie niemal zupełnie pozbawione detalu, przypominają wspomniane kosmiczne czarne dziury. Dziury na tle, skalistego pejzażu widniejącego w obrazach, stanowią wyrwę, anomalię, obszar pozbawiony struktury w swoich granicach, jakby podlegający odmiennym, niż reszta pejzażu zasadom czasoprzestrzennym.