Błąd – przeszkoda czy okazja? Wynalazek dokonany przez Johanna Schulzego dowodzi, że nawet sztuka może powstawać w następstwie popełnienia błędu. Przez długi czas ciemnienie azotanu srebra pod wpływem światła uznawano za efekt naukowej pomyłki, dopiero Niépce i Talbot spojrzeli na tę sprawę inaczej. Błąd stanowi nieodłączny, choć zazwyczaj skrzętnie ukrywany, składnik procesu twórczego. Mylenie się nie tylko jest częścią każdego przedsięwzięcia twórczego/artystycznego, lecz wręcz każdej ludzkiej czynności. Metodę prób i błędów stosujemy już odruchowo, przez co stała się ona niemal niezauważalna. Wystawa rozpatruje błąd w trojakim sensie: po pierwsze jako niezamierzoną, lecz wszechobecną strategię; po drugie, jako celowe wykorzystanie estetyki błędu i bawienie się jego konsekwencjami; po trzecie – wreszcie – jako nieodłączny składnik każdego eksperymentu podejmowanego w domenie sztuki.
en<<<
Beata Długosz
- Beata Długosz
- Lives and works in Kraków, Poland. She is a member of the Association of Polish Art Photographers. She teaches photography at the Faculty of Art at the Pedagogical University in Krakow. In 2010 she obtained her PhD in Photography at the Film School in Łódź (PWSTiTV). In 2005 she was awarded a fellowship by the Mayor of the City of Krakow for her achievements in photography. Her works are part of the collection of Kraków’s Museum of Photography (MUFO) and the MOCAK Library collection. In 2014-15, she worked as the coordinator of the Main Program of the Krakow Photomonth Festival (MFK). Her work centres on such phenomena as emanation of light, the passage of time, photochemical processes. She works, mainly in traditional black-and-white photography techniques, makes experiments in camera-less photography, as well as site-speccific art installations. In recent years, her works have become critical of the current reality.